Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Vuggestuen

ÅBNINGSTID

Vuggestuen er åben fra kl.7:00 til kl.17.00 mandag til torsdag, fredag lukker vi kl. 16. 

Vuggestuen er delt op i to huse, på 5 stuer - 3 i det ene hus, nr. 71 og 2 det andet hus, nr. 73.

Der er flere fælles aktiviteter, på tværs af stuerne. Vi spiser morgenmad sammen, holder fælles lege, fællessang m.m. Dette giver en god fællesskabsfølelse, samt et godt udgangspunkt for børnene at få en god og tæt relation, med flere af de andre børn og voksne.

De fleste aktiviteter foregår mellem kl. 09:00 og 14:30. Hvis I ønsker at komme senere eller hente tidligere, kan I aftale det med personalet. Giv besked så tidligt som muligt, hvis jeres barn ikke kommer - Dette kan gøres ved enten at ringe til institutionen, eller melde fri/sygdom på Aula. Giv besked i god tid med hensyn til ferie og fridage. På den måde kan vi bedst planlægge dagen, med udgangspunkt i de børn der er der og skræddersy det til deres behov.

Børnene er fordelt i de fem grupper: Dukaterne, Brillianterne, Juvelerne, Perlerne og Rubinerne

SYGDOM:

Vi modtager ikke syge børn eller børn som ikke må komme ud at lege. De skal kunne deltage i dagligdagens forskellige gøremål.

Vi må ikke give børnene medicin, med mindre det drejer sig om livsvigtig medicin i forbindelse med fx epilepsi, astma eller lignende. I sådanne tilfælde skal der med følge en skriftlig vejledning fra lægen.

PÅKLÆDNING:

Giv børnene noget praktisk tøj på, som kan tåle lidt af hvert. Der må ikke være snore i huer, jakker eller hætter, og børnene må ikke have halstørklæde på.

SOLBESKYTTELSE I SKATTESUSET:

Der er - med god grund - megen fokus på vigtigheden af at beskytte børn mod solens skadelige stråler. Når børn opholder sig ude i solskinsvejr, skal de have solbeskyttelse på. Fx noget let tøj, en hat med skygge eller en kasket og solcreme på de utildækkede steder. Fagfolk anbefaler, at børns ophold i direkte sol begrænses, især mellem kl. 12 og 15.

Det er vigtigt at købe solcreme med fysisk filter, fordi det ikke optages i huden, men lægger sig udenpå som et lag maling. Det er også bedst at undgå cremer med parfume. Til børnehavebørn tilrådes det at bruge solbeskyttelse med et faktor-tal mellem 16 og 20. Nogle børn kan dog have brug for kraftigere beskyttelse.

Vores praksis i Skattesusett med solbeskyttelse er:

Børnene skal være smurt med solcreme hjemmefra - gerne en vandfast creme med højt faktor-tal. Er der behov for yderligere solbeskyttelse i løbet af dagen, sørger personalet for at smøre med solcreme.

FØDSELSDAGE:

I er velkomne til at komme og være med til at holde jeres barns fødselsdag her i Vuggestuen. Ved fødselsdage har barnet gerne selv noget med. Det kan fx være boller, frugt, is eller kage, som deles ud i egen gruppe. Vi opfordrer til, at traktementet holdes enkelt, og at man er opmærksom på "sundhedsværdien" - især farvestoffer.

Hvis man vil vide mere om vores sukkerpolitik, kan man altid spørge personalet eller læse HER

Men snak med os i forvejen. Så hjælpes vi ad med at planlægge fødselsdagen.

Der må ikke uddeles invitationer til private fødselsdage i Vuggestuen. De skal afleveres på anden måde. Vi henstiller til, at de afholdes i weekenden. Derved kommer børn, der ikke inviteres, ikke så meget i klemme.

FORÆLDRE - PERSONALEKONTAKT:

Vi vil meget gerne tale med jer om jeres barn, og I er altid velkomne til at slå jer ned med en kop kaffe. Men, hvis I vil ha' en mere grundig samtale, må der aftales en tid, så vi har mulighed for at forberede os.

Cirka tre måneder efter, barnet er begyndt i Vuggestuen, holder vi den første forældresamtale. Derefter arrangerer vi forældresamtaler med jer mindst én gang om året.

TILSKADEKOMST:

Kommer jeres barn til skade i Vuggestuen, ringer vi til jer. Alt efter skadens omfang vurderer vi, om barnet evt. skal køres på skadestuen. Vi tager til Hvidovre Hospitals skadestue, hvis vi skønner, det er nødvendigt.

Er der tale om en mindre skade, og har forældrene mulighed for det, kan de selv hente barnet og tage på skadestuen. Ellers kører vi med taxa og vi mødes derude. I værste fald tilkaldes en ambulance. Barnet vil altid være ledsaget af en fra personalegruppen, indtil forældrene når frem.

Det skal nævnes, at hele personalet har førstehjælpskursus, som opgraderes én gang årligt.

TAVSHEDSPLIGT:

Både personale og bestyrelse i institutionen er omfattet af tavshedspligt og må ikke videregive oplysninger om private forhold.

UNDERRETNINGSPLIGT:

Samtidig er vi omfattet af en skærpet underretningspligt. Den pålægger os at underrette de sociale myndigheder, hvis vi bliver bekendt med forhold, der kan få os til at formode, at barnet har behov for social bistand.

FOTOGRAFERING:

Vi tager billeder af børnenes hverdag og dokumenterer på den måde den pædagogiske praksis. Disse billeder bliver udelukkende sent på Aulas app. Hvis man ikke vil have billeder af sit barn løbende, kan dette fravælges i stamkortet på aula - det er derfor noget man tager stilling til når barnet starter i institutionen.

Personalet har i samarbejde med forældrebestyrelsen og resten af klyngen, valgt at udarbejde et sæt etiske retningslinier for afbildning af børn på institutionens hjemmeside.

MOBILTELEFONERING:

Det må forventes, at børnene prioriteres højt ved ankomst og afhentning, og at mobiltelefonen er den, der venter.