Overgang til børnehave og skole

Hverdagen i dagtilbud er fyldt med skift og overgange. Barnets møde med dagtilbuddet er den første og største overgang i barnets liv. Næste store overgang er fra vuggestue til børnehave og igen fra børnehave til KKFO og skole.

Alle overgange er betydningsfulde i børns liv, og vi vægter derfor at gøre overgangene så blide og trygge som muligt. Vi holder samtaler med jer forældre, når jeres barn skal skifte fra vuggestue til overgangsgruppen og når jeres barns skolestart nærmer sig. Ved samtalen taler vi fx om konkrete indsatser vi gør i Skattesuset og hvordan I som forældre kan understøtte jeres barns overgang til det nye.

Overgang fra vuggestuen

I Skattesuset har vi en overgangsgruppe, Krystallerne, hvor vuggestuebørnene starter, inden de fortsætter i børnehaven.

Inden børnene skifter til Krystallerne går vi på besøg og gør det kendt og trygt at være der, sådan at overgangen bliver så nem og blid som muligt. Som forældre er I med på jeres barns første dag i Krystallerne - og vi beder jer derudover om at være opmærksomme på at give jeres barn nogle kortere dage den første uges tid efter starten.

På Krystalstuen går børnene indtil de er klar til at rykke videre i børnehaven. Her har vi udover alt det, der ellers hører til en god hverdag i daginstitutionen, fokus på at have aktiviteter og rutiner, der modner børnene og gør dem klar til børnehaven. Det kan fx være selv at kunne tage sko og tøj på og gå på toilettet. Og så besøger vi busbørnehaven og øver os i at kunne være med i bussen.

Overgang fra børnehave til skole

Det sidste år jeres barn går i børnehave, går det i storegruppen for de 5-6-årige. Her mødes vi én gang om ugen og arbejder med det der skal til, når man skal være klar til skolen. Vi bruger fx meget tid på at tale om, hvordan det er at være skolebarn, hvilke krav skal man kunne være i. Vi øver relationer, konflikthåndtering, hvordan man er en god legekammerat, at hente hjælp når der ikke er så mange voksne og prøver at spise alene ved frokost. Og så leger vi det meste igennem, vi leger regellege og øver os i at følge regler.

Vi har desuden et tæt samarbejde med KKFO'en ved Damhusengens Skole, som vi besøger med madpakker og turtasker. På turen øver vi trafiksikkerhed, at holde styr på sine ting og får indblik i hvad det vil sige at gå i KKFO. Vi leger også nogle bestemte lege, som børnene også kommer til at møde, når de starter i KKFO'en. Det er en måde at gøre overgangen lidt tryggere.

Vidensoverdragelse

Som et led i arbejdet med at skabe sammenhæng og kontinuitet i børns liv, er det besluttet i Københavns Kommune, at alle børnehaver i samarbejde med forældre til kommende skolestartere, skal udarbejde skriftlig vidensoverdragelse til fritidsinstitutioner og skole. Vidensoverdragelsen er en helhedsvurdering af, hvor det enkelte barn er i sin sproglige, sociale, motoriske og trivselsmæssige udvikling. Formålet med en 5-års status og vidensoverdragelsen er, at pædagoger og forældre drøfter barnets trivsel og udvikling, set i forhold den kommende opstart i fritidsinstitution og skole. Herudover giver 5-års statussen et afsæt for at tilrettelægge læringsmiljøer, som giver børnene mulighed for at øve sig på kompetencer, der kan være gode at have gjort sig erfaringer med ved opstarten i fritidsinstitution og skole.