Læreplanstemaet Natur, udeliv og science er beskrevet således:
”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension. Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemetoder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen. Dette udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
Naturen giver rum for oplevelser og lege på alle årstider og i alt slags vejr. I Skattesuset er vi ude, blandt andet fordi det bidrager til at gøre børnene bekendt med og giver dem forståelse for planter, dyr, årstider og vejr. Vi inddrager eksperimenter, undersøgelse og fantasi, for derpå at give børnene erfaringer og hente viden om naturfænomener og sammenhænge.