Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sammenhæng og overgang

Hverdagen i dagtilbud er fyldt med skift og overgange. Barnets møde med dagtilbuddet er den første og største overgang i barnets liv. Næste store overgang er fra vuggestue til børnehave og igen fra børnehave til fritidsinstitution/skole.
Alle overgange er betydningsfulde i børns liv, og derfor vægtes det højt. Vi afholder de nødvendige samtaler med forældre. Dvs. at vi vurderer om der er behov for, at invitere forældre til samtale når deres barn er vokset ud af vuggestuen. Overgangssamtale er en samtale som afholdes mellem medarbejdere og forældre, således at overgangen til det nye bliver så smidigt og let for barnet som muligt. Ved samtalen drøftes konkrete indsatser vi gør som dagtilbud og hvordan I som forældre kan understøtte barnet i overgangen til det nye.
En god overgang kræver:

  • At man styrker barnet i at træde kompetent ind i “det nye” med realistiske forventninger.
  • Et stærkt samarbejde mellem vuggestue og børnehave, samt børnehave, fritidshjem og skoler.
  • Et stærkt forældresamarbejde om sammenhæng i overgangen.

I Skattesuset har vi tæt samarbejde med fritidsinstitutionen ved Damhusengens Skole. Vi besøger fritidsinstitutionen med madpakker og turtasker. På turen øver vi trafiksikkerhed, at holde styr på sine ting og giver børnene indblik i hvad det vil sige at gå på fritidshjem og lege i de nye rammer som venter 2. Maj. Som et led i arbejdet med at skabe sammenhæng og kontinuitet i børns liv, er det besluttet i Københavns kommune, at alle børnehaver i samarbejde med forældre til kommende skolestartere, skal udarbejde skriftlig vidensoverdragelse til fritidsinstitutioner og skole. Vidensoverdragelsen er en helhedsvurdering af, hvor det enkelte barn er i sin sproglige, sociale, motoriske og trivselsmæssige udvikling. Formålet med en 5-års status og vidensoverdragelsen er, at pædagoger og forældre drøfter barnets trivsel og udvikling, set i forhold den kommende opstart i fritidsinstitution og skole. Herudover giver 5-års statusvurderingen et afsæt for at tilrettelægge læringsmiljøer, som giver børnene mulighed for at øve sig på kompetencer, der kan være gode at have gjort sig erfaringer med ved opstarten i fritidsinstitution og skole.