Legen er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen fremmer bl.a. fantasi, virkelyst, sprog, motorik, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. I Skattesuset har legen værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagen. Igennem legen prøver børnene forskellige kompetencer af, de leger blandt andet med sproget og interaktion med andre børn.
I Skattesuset arbejder vi med læring hele dagen, som tager sit udgangspunkt i ugeplaner.
Derfor er formiddagene primært præget af voksenstyret planlagte lege. Vi har valgt at danne aktivitetsgrupper, hvor vi kan arbejde fokuseret med temaer, læringsmål og udvikling af børnenes kompetencer. I vuggestuen er aktivitetsgrupperne dannet af børnene på egen stue samt nabostuen. I børnehaven er aktivitetsgrupperne dannet på tværs af stuerne og mindre grupper på stuen. Ved at danne aktivitetsgrupper på tværs af stuerne, får børnene udvidet deres børnebekendtskaber. De lærer at navigere dynamisk og trygt mellem tætte venskaber og andre typer relationer. Deres rummelighed og fleksibilitet i forhold til at udvikle relationer styrkes. Dette bliver fra vores perspektiv en afgørende faktor for deres senere trivsel i skolen (og i livet).
Legen har en fundamental betydning for en sund personlighedsudvikling. De yngste børn (vuggestuebarnet) lege ofte alene eller parallel leg. Men i takt med børnenes udvikling - udvikles deres lege. Børnehavebarnet leger rolleleg, f.eks. far, mor og børn. Det er vigtigt, at børn får plads, tid og rum til leg samt fordybelse både inde og ude. Legen er i centrum i Skattesuset, fordi børn bearbejder og fortolker blandt andet deres dagligdag og virkelighed gennem leg. De lærer at tage hensyn til normer og regler, at gå på kompromis og være fleksible. Vigtigheden af legen kan ikke betones nok.
Legen - en praksisbeskrivelse fra vuggestuen
I vuggestuen er de voksne med til at starte lege op, men lader børnene fortsætte og udvikle legen derhen hvor de gerne vil. Det gør vi blandt andet ved, at det er de voksne der kopier børnene og ikke omvendt. På den måde følger vi børnenes spor og er med til at udvikle deres fantasi. Vi arbejder på at styrke børnenes selvværd uden for legen, for på den måde at styrke børnenes medvirken i leg. Dette gør vi bl.a. ved at give børnene bestemte funktioner/ansvarsopgaver, som fordre deres selvværd og deres position i fællesskabet. Vi tør tænke ud af boksen og lade børnene styre lege og aktiviteter hen et sted, hvor vi ikke selv havde forestillet os de skulle ende; En tur til stationen kan blive til en tur rundt om hjørnet hvor der er lige var en snegl. Et dyre landskab på stuen kan blive til et vinterlandskab med sne fra legepladsen. Nogen har været i legeland og taler om boldbad, så laver vi et boldbad på stuen.