Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnefællesskaber

Leg, dannelse, udvikling og læring sker i børnefællesskaber. Relationer og venskaber er afgørende, hvis barnet skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Via vores venskabsgrupper, forpligtende og uforpligtende fællesskaber gives børnene mulighed for at etablere venskaber på tværs af alder, køn og kultur, og vi ønsker at mobning forebygges. I Skattesuset har vi fokus på, at forældrene har et medansvar for børnefællesskaberne, ved at anerkende alle familier uanset familiernes forudsætninger, understøtte børnene med legeaftaler, støtte op om traditioner, fester og arrangementer i Skattesuset.

Børnefællesskabet sættes i spil hele dagen. Om formiddagen sætter de voksne lege i gang venskabsgrupper eller på stuen. Vores ugeplan fyldes ud med inspiration og viden indhentet fra blandt andet TOPI og sprogvurderinger, samt vi lader os inspirere af børnenes interesser, af natur, årstid m.m. I formiddagens vokseninitieret lege og aktiviteter har vi særligt fokus på sociale kompetencer fx ved børnemassage, at være en god ven samt sikre at børnene opnår succesoplevelser for på den måde at øge deres selvværd. Om eftermiddagen sørger vi for, at barnet kan vise initiativ og være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum for alle børn, nye relationer, muligheden for at prøve forskellige positioner rundt om i huset og på legepladsen.

De voksnes position 

De voksne spiller en afgørende rolle i forhold til børnefællesskaber. Nedenstående er eksempler på hvordan vi i Skattesuset arbejder med børnefællesskaber:

  • Fælleslege i større grupper/leg i mindre grupper
  • Fællesskab omkring et enkelt barn
  • Legegruppe til styrkede børnefællesskaber

Dannelse af børnefællesskaber, til individuel- og gruppeudvikling, er en væsentlig opgave at løse i vores pædagogisk kontekst. Børnefællesskaberne tilrettelægges for børn og sammen med børn. Hermed sikrer vi, at alle børn indgår i et legefællesskab.