Dannelse refererer til en dybere form for læring. Det vil sige, at vi flytter børnenes grænser og vi tilstræber, at børnene udvikler sig til empatiske og kammeratlige mennesker. I hverdagen lærer vi børnene, at lytte til hinandens meninger og synspunkter.
Vi lærer børnene at indgå i større forpligtende fællesskaber.
Dannelsesopgaven for os voksne i Skattesuset handler primært om at udvikle mennesker, der kan og tør indgå i relationer med andre, uanset hvilken personlighed eller hvilke karaktertræk man har. Alle skal, med hver deres særkende, kunne indgå i 0.klasse, på fodboldholdet og senere på ungdomsuddannelsen. I Skattesuset hylder vi børnenes forskellighed, og tilstræber i samarbejde med forældrene at give dem de individuelle redskaber som de har brug for, for at blive livsduelige i den sociale kontekst som venter forude.
Vi ser potentialet i børnene og mener at børn trives, udvikles, lærer og dannes bedst, ved at få lov til at være medaktør og have indflydelse samt medbestemmelse i så mange forskellige aspekter af sin egen hverdag, som muligt. Dette gælder deres hverdag i Skattesuset, såvel som derhjemme.
I hverdagen har vi stort fokus på, at vi også ser de børn der ikke gør så meget væsen af sig selv, og styrker dem ud fra de kompetencer de besidder. I vores ugeplaner bruger vi fx tigertræning, Maryfondens kuffert ”fri for mobberi” og sansemotoriske aktiviteter, for at arbejde med børnenes opmærksomhed over for andre, men også deres opmærksomhed på dem selv. I vores planlægning ser vi børnegruppen som en helhed, men har også blik for hvert barn som et individ, med forskellige kompetencer.
Dannelse er også visse færdigheder, som at gribe en bold, tage tøj på selv, smøre rugbrødsmadder og meget mere. Men alle disse færdigheder er i princippet blot et bagtæppe, der gør børnene til selvstændige, robuste og opmærksomme små mennesker, der tør møde livet med oprejst pande.