Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evalueringskultur, refleksion og metodisk systematik

I Københavns kommune er der krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis:
”Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder - arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den.”

I klyngen arbejder vi systematisk med:

  • Sprogvurdering på alle børn
  • Internt trivselsvurdering TOPI, to gange årligt

Til at understøtte vores metodiske systematiker bruger vi SMTTE-model, som vores primære refleksions og handleplans redskab. SMTTE-modellen er anvendelig i det pædagogiske arbejde, fordi den kræver, at man tager udgangspunkt i netop den sammenhæng, man er i, og tænker i konkrete tiltag for at nå de opsatte mål. Samtidig tvinges man hele tiden til at reflektere over sine valg. På den måde sikre vi kvalitet i de tilbud, vi giver børnene. Endvidere udvikler den vores refleksive tankegange, fordi skal beskrive, hvad vi gør, hvorfor vi gør det og hvordan vi gør det.

Evalueringskultur

I klyngen har vi et fælles udviklingspotentiale og fokuspunkt i forhold til evalueringskultur, metodik og systematik. Vi ønsker i fællesskab at bliver klogere på hvordan vi opnår øget vidensdeling, opfølgning og evaluering. Vi ønsker at fremme et dynamisk flow og skabe en kultur, hvor det er praksis, at vi løbende reflektere og evaluere hvordan sammenhængen er mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes liv. I vores 0-6 års enheder afholder vi stuemøder, teammøder og personalemøder. Meningen med disse møder er planlægning, videns- og erfaringsdeling. Vores fokuspunkt er øget fokus på evaluering og refleksion ved blandt andet at inddrage skema til handling.