Forældresamarbejde

Et godt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale er en hjørnesten i et godt institutionsliv. For os i Skattesuset er det derfor vigtigt med et tæt og tillidsfuldt samarbejde med jer forældre og vi prioriterer det højt.

I er en samarbejdspartner og ressource i jeres barns udvikling. Og både ved indkøring og generelt i hverdagen er det afgørende for jeres barns trivsel, udvikling og dannelse, at vi deler viden om barnets liv hjemme og i Skattesuset. Det er også vigtigt at I fortæller os, hvis der sker noget afgørende hjemme, som kan have indflydelse på jeres barns trivsel hos os.

Vi lægger vægt på at have tid til den daglige dialog om jeres barn og har også planlagte samtaler som fx opstartssamtale, 3 måneders-samtale og 5 års-samtaler inden overgang til KKFO og skole.

Aula

Aula er vores kommunikationsplatform til al praktisk kommunikation. Her melder I ferie, fridage, sygdom og hvornår I henter. Her sender vi beskeder, dagbøger, billeder, invitationer og giver praktiske beskeder om lukkedage og arrangementer. Stort set alt foregår altså gennem AULA. Derudover lægger vi stor vægt på den daglige kontakt, når I henter og afleverer: Vi vil meget gerne tale med jer! Og har I en hastebesked eller en bekymring, kan I altid ringe til os eller booke et møde.

Forældresamtaler og forældremøder

Vi vil meget gerne tale med jer om jeres barn i hverdagen, når I henter og bringer. Men vi har også forskellige typer af planlagte møder og samtaler i løbet af jeres barns tid i Skattesuset. Vi afholder fx:

• Opstartsmøde ved start i institution.
  • 3-måneders samtale med fokus på starten og jeres barns trivsel.
  • Overgangssamtale ved overgang til børnehave, hvor vi taler om hvad der skal til, nu når jeres barn snart skal i børnehave og hvordan vi sikrer, at barnet får den bedst mulige start i børnehaven.
  • 5-års samtale som handler om barnets kommende skolestart.

Hvis I har spørgsmål eller er bekymrede, er I altid velkomne til at kontakte os for en samtale. Og I kan være sikker på at vi kontakter jer, hvis vi har en bekymring.

Vores årlige forældremøde finder sted i efteråret. Det foregår på stuerne, hvor vi taler om hvordan det går og der er valg til forældrerådet.

SprogTrappen og sprogvurdering

I vores daglige arbejde arbejder med det sprogpædagogiske redskab SprogTrappen. Det er et redskab, som hjælper os i vores arbejde med at støtte hvert barns sproglige udvikling og understøtte vores sprogarbejdet i hele børnegruppen og i læringsmiljøet.

Vi følger derudover Københavns Kommune anbefalinger for sprogvurdering af institutionens børn. Det betyder, at vi, hvis vi har en formodning om, at jeres barn kan have behov for sprogstimulering, sprogvurderer jeres barn, når det bliver 3 år gammelt.

Sprogvurderingen skal være med til at sikre, at alle børn tidligt får et godt og nuanceret sprog, så de har de sproglige kompetencer til at indgå i leg og læringsfællesskaber, og kan starte i skole med de nødvendige sproglige færdigheder.

Trivselsvurderinger

Ved hjælp af det pædagogiske værktøj TOPI (Tidlig opsporing og indsats) foretager vi trivselsvurderinger af alle børn. TOPI hjælper os som pædagogiske personale med systematisk at sikre, at børn i mistrivsel ikke overses. Hvis vi ser udfordringer hos et barn, indkalder vi altid barnets forældre til en samtale.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen i Skattesuset. Du har dermed mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på enhedens dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker på forældremødet i efteråret. Er du interesseret i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan du kontakte vores pædagogiske leder.

Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse på Københavns Kommunes hjemmeside.