Hverdagen i vuggestuen er præget af gode rutiner og gentagelser. Rutiner er gode for vuggestuebørn, fordi genkendelighed og forudsigelig giver tryghed. Vi spiser på faste tidspunkter med faste pladser, pusletiden er genkendelig og vi holder morgensamling på samme måde. Derudover arbejder vi med ugeplaner og faste temaer, som følger årstiderne.
Vores børnegruppe er mangfoldigt sammensat af børn fra mange forskellige kulturer og som har mange forskellige sprog med sig. Det har betydning for det pædagogiske arbejde, hvor vi har et fast fokus på sprog og motorik. Vi arbejder fx med bevægelse, fagtelege og kropsbevidsthed. Det betyder, at vi er rigtig meget på på gulvet, nede i kroppen og oppe på tæerne, at vi leger med vores store faldskærm, med bolde og med alt muligt andet, der sætter kroppen i gang. Ligesom vi har rytmik og bevægelse én gang om om ugen og fast fredagssang med fuld fokus på sprog. Her synger vi de samme sange, i den samme ramme, dog afhængig af årstiden og eventuelle højtider, sådan at vi fx synger julesange i december, fastelavnsange i februar - men vi synger altid "Goddag-" og "Farvelsang", som børnene kender.
Vi har en del fælles aktiviteter på tværs af vuggestuegrupperne. Vi spiser morgenmad sammen, har fælles lege, fællessang m.m. Det giver en god fællesskabsfølelse, samt et godt udgangspunkt for børnene til at få en god og tæt relation med flere af de andre børn og voksne.
Morgen
Vi åbner vuggestuen klokken 7 og er sammen den første time på dagen på fællesstuen. Her er der også mulighed for at spise morgenmad fra klokken 7-7.45. Der er et varieret udbud til børnene med fx cornflakes, havregryn og hjemmebagte boller og havregrød og vand og mælk.
Klokken 8 går vi på stuerne. Vi har fokus på en rolig morgen, at tage godt imod de børn, der kommer og at være sammen om rolige lege med dem, der allerede er her.
Formiddag
Klokken 9 har vi en fælles start på dagen, når vi mødes til samling. Her synger vi, leger sprogstimulerende lege eller har historiefortælling. Det er også her, vi taler om, hvem der er kommet, hvem der er syge osv. Bagefter slutter vi af med noget at drikke og en bid brød.
Når samlingen er færdig sætter vi de planlagte pædagogiske aktiviteter i gang. Vi deler os meget tit op i små grupper. Det oplever vi virker allerbedst. Vi har fokus på børnene, og børnene holder nemmere fokus, når de ikke er så mange. Vi kan rigtig godt lide at være ude – i al slags vejr. Og vi kan sagtens finde på at tage klassiske indendørs ting med udenfor; det kan være klodser, bondegård eller lego, ligesom vi meget gerne leger med vand og maling. Dernæst bruger vi ofte nærmiljøet: Damhusengen og Damhussøen og de nærliggende legepladser. I vuggestuen behøver man ikke at tage langt væk for at åbne verden.
Frokost
De pædagogiske aktiviteter fortsætter indtil 10.45, hvor der er frokost. Når vi spiser, arbejder vi med selvhjulpenhed. Det betyder, at børnene selv er med til at hælde, drikke af kop og spise med bestik, ligesom de hjælper med at smide hagesmækken i vasketøjskurven og smider madrester ud i bioskraldespanden, når måltidet er ovre.
Måltidet er en hyggelig ting, hvor vi sammen taler om det, vi spiser, hvordan det smager, og om det er noget, vi kender. Her har vi også fokus på turtagning. Det gør vi for at sikre, at alle børn får mulighed for at komme til orde. Vi sidder på faste pladser med én voksen sammen med fire børn, det giver gode muligheder og ro til samtale.
Eftermiddag
Når vi har spist, så gør vi klar til putning; de store børn over to år sover indenfor, de små sover udenfor.
I løbet af eftermiddagen vågner børnene drypvist og ved 14-tiden er vi alle oppe, og så er det igen tid til at spise lidt. Vi får eftermiddagsmad, som typisk er frugt, hjemmebagt brød og af og til lidt pålæg.
Når vi har spist, er der god tid til leg, som igen kan foregå inde eller ude. Efterhånden som eftermiddagen skrider frem, bliver børnene hentet. Og når det er lukketid, siger vi farvel, tak for i dag og på gensyn i morgen.