Læreplanstemaet Kommunikation og sprog er beskrevet således:
”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale. Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.”
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Kommunikation finder hele tiden sted – det er værktøjet vi ikke kan undvære. Sproget udvikles i takt med børnenes udvikling. I Skattesuset har vi fokus på at væbne børnene med et varieret sprog og evnen til at bruge det i forskellige situationer, da det øger børns mulighed for at blive forstået og inkluderet i fællesskaber. Derfor er det vigtigt, at vi tidligt stimulerer børns ordforråd og forståelse af begreber. Med sproglig udvikling mener vi både talesprog, skriftsprog, kropssprog og billedsprog. I Skattesuset laver vi sprogvurdering på alle børn. Vi skal bruge sprogvurderingerne som en del af grundlaget for, hvilke pædagogiske handlinger og overvejelser, der skal indgå i den pædagogiske planlægning. Sprogvurderingerne har betydning for hvordan vi tilrettelægger den pædagogiske indsats i forhold til gruppen og til det enkelte barn.
Praksiseksempel
I Skattesuset holder vi morgensamling hver morgen. Vi mener det er vigtigt for børnenes tryghed med rutine og genkendelig. Strukturen i morgensamlingen er den samme hver dag, men den vil se forskellig ud fra stue til stue. Formålet med morgensamlingen er at sige godmorgen til hinanden og tjekke ind til dagen. Børnene lære at være "på" og stå op foran sine venner. De bliver en del af fællesskabet og øver sig i at vente på tur. De voksne støtter børnene hvis de skulle få behov for en hjælpende hånd med at fortælle/ lytte.